Kobiety są lepszymi szefami

We współczesnym świecie kobiety są lepsze w roli szefa, sprawniej zarządzają zespołem, inspirując pracowników do kreatywności i bardziej efektywnej pracy - donosi najnowszy numer pisma "Psychological Bulletin".

Badania, przeprowadzone przez zespół psychologów z amerykańskiego
Northwestern University i holenderskiego Tilburg University,
dowiodły, że kobiecy sposób zarządzania różni się od męskiego i w
wielu aspektach może być uznany za lepszy.

"Wnioski płynące z naszych badań mogą zachęcić do powierzania
kobietom stanowisk kierowniczych" - mówi kierownik projektu prof.
Alice Eagly.

Analiza przeprowadzona na podstawie 45 wykonanych wcześniej
opracowań badawczych na temat zachowań kobiet-szefów w 
środowiskach biznesowych i akademickich wykazała, że przełożony-
kobieta potrafi nakłonić pracowników do bardziej wydajnej pracy, w
większym stopniu niż mężczyzna zachęcając do kreatywności i
innowacyjności.

Rzadziej też stosuje system kar, za to częściej nagradza
podwładnych za ich osiągnięcia, występując raczej w roli
nauczyciela i wychowawcy, niż klasycznego szefa.

Z przeprowadzonych badań wynika jednak także, że kobiety-szefowie
często są nie lubiane i tracą zaufanie podwładnych w momencie,
kiedy zaczynają wymagać posłuszeństwa od mężczyzn, bądź gdy
wykazują maksymalną kompetencję.

Uczeni zalecają kobietom wybór "transformacyjnego" modelu
zarządzania, nie zaś "transakcyjnego", w którym apeluje się do
korzyści własnej podwładnego, a relacja oparta jest na systemie
wymiany, zysków i strat oraz kary i nagrody. Nie zalecają także
modelu "leseferystycznego", w którym pozostawia się podwładnym
maksimum swobody.

Jako najbardziej odpowiedni dla kobiet i najbardziej skuteczny
jest zdaniem badaczy model transformacyjny, w którym szef jawi się
jako mentor, wzorzec osobowy, który przede wszystkim stara się
stymulować pozytywnie, zachęcając do innowacyjności.

Szef zarządzający w taki sposób cieszy się zaufaniem podwładnych,
którzy częściej zwracają się z prośbą o radę, inspiruje do
kreatywności i w związku z tym skłania do bardziej efektywnej
pracy.

(PAP)


« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności